20 augusti 2010

tjänstledigt....

har jag fått beviljat. 3 månader tom sista december. men tror inte jag ska tacka ja. Har mycket att klura på under kort tid för nu går allt så fort. Kollar upp möjligheten att säga upp mig, (ta karensdagarna som följer)för att ha möjlighet att ta med min a-kassa. Det vill jag säga var mycket krångligare än jag trodde. måste skriva in mig på AF. ansöka om a-kassa hos mitt fackförbund, för att sedan ansöka hos IAF (inspektionen för arbetslösehetsförsäkringen). Efter det bollas jag fram och tillbaka mellan AF, a-kassan och IAF. Reglerna är många och svåra. En sak som nämns är att jag måste ha varit arbetslös el inskriven på AF minst 4 veckor innan jag kan få intyget hos IAF. Sedan måste jag skicka in allt senast 3 veckor innan utresedatum....etc etc. Låter det krångligt?? JO DU! mycket papper kontroller och intyg blir det. Sedan måste jag även skriva in mig på AF i england inom 7 dgr efter ankomst annars annars tar det extra lång tid. Så när kommer då egentligen a-kassan igång då? haha jaaa vem vet.
Men gör jag inte det här (hur jag nu ska kunna göra det)och istället tar tjänstledigt innan jag slutar så slutar det med ingen inkomst alls. men då kanske jag redan har hittat jobb???

ja ni förstår säkert att det snurrar i mitt huvud och än har det bara börjat!

Suck

2 kommentarer:

syster A sa...

Kära nån så rörigt!! Lycka till!

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Men gud så mycket, och så tokiga regler! Hoppas du kan få ngn fason på det utan att behöva gå utan pengar för länge!

KRAM!