26 mars 2009

Astma?!


Det är inte kul att bli "utskälld" för att man har svårt att andas.
Pga av min förkylning (som nu är mer el mindre över) har jag fått svårt att andas. När jag var runt 20 år, under en period då jag inte rökte, fick jag veta att jag hade sk. ansträngningsastma och förkylningsastma. Fick medicin för det men medan tiden gick klarade jag mig utan. För ett tag sedan gick jag till en astma sjuksköterska på gottsunda vårdcentral för att kolla upp om jag verkligen hade astma då hon tvivlade. Efter en del tester med och utan medicin slog hon fast att jag INTE hade astma. Nähä tänkte jag. Så bra då. Men det kändes inte helt bra.
Nu har jag iallafall svårt att andas. Det trycker i bröstet liksom bränner och jag hostar, suckar och gäspar. Tog fram min egen PEF mätare och blåste. Vanligtvis brukar jag ligga på 450-460 men nu kommer jag bara upp i 430 sen orkar jag inte mer. Men nej jag har inte astma inte! Min kära pojkvän har fått nog och tycker att svenska vården suger! Och jag håller med honom. Man måste vara synsk för att få vård i tid. När man väl behöver den då måste man sitta på akuten i timmar för ringer man och bokar tid då får man det nästa vecka, OM man har TUR!
Han vill att jag går till vårdcentralen på stört imorgon bitti och säger att jag behöver en tid nu. (särskilt om de nu skulle ha feldiagnostiserat mig).
Visst jag vet vad ni alla tänker, hon röker ju! Klart att hon får svårt att andas, kanske dags att sluta?! Javisst har kommit till den slutsatsen också men även om jag röker så har jag väl rätt till medicin? Och rätt till att kunna andas? jag kräver en inhalator nu!! Jag har fått nog. Puckade sköterska. jag vill träffa en Läkare inte en sjuksköterska. (förlåt Dea inget illa menat mot sköterskor just denna) Vi får väl se hur det går....... =(

2 kommentarer:

Ammi sa...

Skriv nått nytt nu d så ja kan kommentera! haha ;)

En häxa på Vift sa...

Ja, alltså... jag ger inte mycket för den svenska sjukvården heller. Kunde jag skulle jag låta alla flytta hit för här får man vård på en gång och man får _bra_ vård.
Läkare som lyssnar och har tid och jag har hittills aldrig lämnat läkarens rum och känt att det var mer jag velat ta upp men som inte hunnits med.
Hoppas du fick träffa läkare ialla fall och fick rätt bedömning nu, sköterskor i all ära men några läkare är de inte och jag skulle inte förlita mig på en sjuksköterskas utlåtande när det gäller nåt så pass svårbestämt som astma.